Ford historie

Vznik automobilky FORD

30. července 1863 se na farmě v Greenfieldu, asi 15 kilometrů od Detroitu v americkém státě Michigan, narodil Henry Ford. Henry byl nejstarší ze šesti dětí, po něm ještě přišli na svět tři bratři a dvě sestry. Henryho rodiče byli irští emigranti, kteří se do Ameriky vystěhovali kolem roku 1843. Rok i měsíc Henryho narození byly pro americkou historii mimochodem neobyčejně významné. Právě v červenci 1863 se totiž u Gettysburgu odehrála jedna z klíčových bitev války Severu proti Jihu, po níž se poražená jižanská armáda pod vedením generála Leeho už nedokázala vzchopit a nakonec v roce 1865 kapitulovala. V celé válce zahynulo kolem půl milionu mužů. Po vítězství Seveřanů však došlo ke sjednocení a Spojené státy pak prošly velmi rychlým vývojem, přinášejícím zásadní změny, jež vytvořily prostředí k pozdějšímu grandióznímu úspěchu Henryho Forda jako výrobce automobilů. Občanská válka potřebovala stále více munice, uniforem, zbraní - a to mělo za následek pořád rychlejší a výkonnější výrobu, která se po válce velmi rychle přeorientovala na intenzivní výrobu mírovou.

Říká se, že Henry Ford postavil Ameriku na kola. Svými praktickými, kvalitními a především cenově dostupnými automobily změnil životní styl lidí. Zavedl pásovou výrobu, která v první polovině dvacátého století definovala nový směr v průmyslové výrobě na celém světě.

Úřednická léta

V roce 1875, kdy mu bylo 12 let, si Henry zařídil první dílnu, kde trávil téměř všechen svůj volný čas. Jeho technické nadání přineslo své ovoce později, když zkonstruoval první parní stroj. V roce 1879 pak odešel z domova, aby se v blízkém Detroitu vyučil mechanikem. Příležitostně se však domů vracel, aby pomáhal na farmě. V učení zůstal tři roky a pak se vrátil do Dearbornu. Následujících několik let si Henry vydělával příležitostnou prací v továrně v Detroitu, kde opravoval a zprovozňoval parní stroje, a zároveň opravoval nářadí na farmě svého otce. V roce 1888 se oženil s Clarou Bryantovou a svou novou rodinu živil provozem pily. V roce 1891 se Ford stal technikem ve společnosti Edison Illuminating Company v Detroitu. V roce 1893 byl povýšen na vrchního inženýra a dostatek času a peněz mu dával prostor k soukromým experimentům se spalovacími motory.

Čtyřkolka


Jeho experimenty vyvrcholily v roce 1896 sestrojením jeho vlastního samohybného vozidla - čtyřkolky. První Fordův motor se vydal na svou cestu do historie z dřevěného stolu v kuchyni Fordova domu číslo 58 na Bagley Avenue. Po tomto pokusu zkonstruoval motor umístěný na rámu osazeném čtyřmi koly z bicyklu, který se stal prvním Fordovým automobilem.

Vlastní cestou

V roce 1899 Henry odešel od Edisona a založil Detroit Automobile Company. O rok později však byla společnost nucena ohlásit bankrot. Mezitím zkonstruoval a postavil několik závodních vozů a 10. října 1901 zvítězil v neblaze proslulé sázce nad americkým šampiónem Alexandrem Wintonem.

Společnost Ford Motor Company


Ford Motor Company byla založena v roce 1903 Henrym Fordem, který vlastnil 25,5 procenta akcií a vystupoval jako viceprezident a vrchní inženýr. Fordova továrna na Mack Avenue v Detroitu vyráběla jen několik vozů denně. Na každém vozidle pracovaly skupiny dvou nebo tří mužů, které používaly součásti vyrobené na zakázku v jiných společnostech. První auto vyrobené společností Ford Motor Company bylo prodáno 23. července 1903. V roce 1906 se Henry stal prezidentem a většinovým vlastníkem. Zavedením Modelu T v roce 1908 si Henry Ford uskutečnil svůj sen o výrobě automobilu, který by byl spolehlivý, hospodárný a za rozumnou cenu. Tento model měl okamžitý úspěch, který odstartoval novou éru osobní dopravy. Vůz se dal snadno obsluhovat, byl nenáročný na údržbu a na nekvalitních cestách se dobře ovládal.

 

Nová generace


V roce 1919 Henry a jeho syn Edsel získali za 105 568 858 dolarů podíly všech menšinových akcionářů a stali se jedinými vlastníky společnosti. V tomto roce také Edsel nahradil svého otce ve funkci prezidenta, kterou zastával až do své předčasné smrti v roce 1943. Henry Ford se pak vrátil do čela společnosti.

Zasloužilý odpočinek

V září roku 1945 Henry Ford podruhé rezignoval na vedení ve společnosti a byl vystřídán svým vnukem, Henrym Fordem II. V květnu roku 1946 byl Henry Ford I. u příležitosti 50. výročí amerického automobilového průmyslu oceněn za svůj přínos automobilovému průmyslu a později téhož roku mu American Petroleum Institute udělil svou první výroční Zlatou medaili za vynikající příspěvek k blahu lidstva.

Konec jedné éry Fordu


Henry Ford zemřel ve svém domě ve Fairlane v Dearbornu 7. dubna 1947 ve 22.40. Bylo mu 83 let. V době jeho smrti rozvodněná říčka Rouge River způsobila výpadek elektřiny, takže zapálené petrolejové lampy a svíčky vytvořily scénu podobnou té, kdy se ve stejném okrese před 83 lety narodil.