Ford FUSION

Ford Fusion je malý automobil značky Ford, který v modelové nabídce zaplňuje mezeru mezi Fordem Fiesta a Ford Focus. Jeho prodej byl zahájen v roce 2002, roku 2005 byl faceliftován. V roce 2007 se s počtem 2835 zaregistrovaných kusů stal nejprodávanějším zahraničním osobním automobilem v ČR.

Ford prezentoval model Fusion jakožto zakladatele nové kategorie automobilů, tentokráte pod zkratkou UAV, tedy Urban Activity Vehicle (víceúčelový městský automobil), nebude mu to ale nejspíš nic platné, a stejně jako předchozí pokusy o založení segmentů SAV, MAV, MUV skončí u sice nejméně vypovídající, nicméně zaběhnuté zkratky SUV. Vždyť i řada těchto vozidel disponuje pouze přední poháněnou nápravou.

Je vcelku jasné, že FORD Fusion vychází z nové Fiesty - nejen že má velice podobný interiér, ale shodně též podvozek a pohonné jednotky, a v neposlední řadě lze najít i stejné designérské prvky na karoserii, přestože tato je "o číslo" větší, tedy vlastně vyšší, což je společný prvek s velkoprostorovými automobily. Novinka je dlouhá 4020 mm, široká 1708 mm a vysoká 1503 mm (pro srovnání - Fiesta má rozměry 3917 x 1683 x 1432 mm). S vozy SUV má pak Fusion společný pouze robustní vzhled karoserie a o málo vyšší světlost, která se však bude hodit spíše na zdolávání vyšších obrubníků, než na jízdu mimo zpevněné cesty. Tam ale tvůrci tento automobil rozhodně neposílají a tvrdí, že zákazníci budou tento vůz využívat především na jízdy po městě, a čas od času též na dálnice a okresní silnice. Vyšší světlost a stavbu karoserie FORD FUSION pak zdůvodňují získáním lepšího rozhledu a využitím vnitřního prostoru.

Interiér je až na velkorysejší nabídku vnitřního prostorou shodný s Fordem Fiestou, v rámci získání agresivnějšího vzezření přístrojové desky dostala tato nové stínítko přístrojů. Zajímavým prvkem je uzavíratelná odkládací schránka, umístěná po vzoru Fordu Galaxy nad středovým panelem. Vyšší stavba karoserie i umístění sedadel zajistí vzpřímenější posaz, a tím i zmenšené nároky na prostor, kterého tak Fusion i přes rozměrovou blízkost s fiestou nabídne o poznání více. Zavazadlový prostor má objem 337 l (Fiesta 284 l), což je rozhodně dostatečná velikost na to, aby vůz pojmul zavazadla i na dovolenou, navíc jej lze ještě zvětšit sklopením zadních sedadel, dělených v poměru 60: 40. Nakládací práh je přitom poměrně nízko, což usnadní manipulaci s těžšími předměty.

Nový Ford FUSION převzal od svého sourozence také pohonné jednotky. V nabídce tedy najdeme turbodiesel 1.4 TDCi se systémem vstřikování common rail, výkonem 50 kW a točivým momentem 160 N. m, a také dvojici zážehových motorů 1,4 l/58 kW a 1,6 l/74 kW. Ty pohánějí přední nápravu, které obouvá, stejně jako ta zadní, patnáctipalcové pneumatiky o rozměru 195/60. Ty opticky přidávají automobilu na robustnosti a na pohled jej také rozšiřují. Zavěšení bylo přepracováno s ohledem na vyšší odolnost proti nástrahám městských silnic v podobě výmolů, kanálů, železničních přejezdů a obrubníků, a právě jejich přejezdy by měla posádka pociťovat co nejméně.

Pokud jde o bezpečnost, byly na fusionu využity díly z vysokopevnostní oceli, řidič a spolujezdec mají k dispozici dvoustupňové přední airbagy a boční vaky, na přání lze získat i hlavové "záclonové" airbagy.