Ford FOCUS RS
Nový Ford Focus RS s výkonem 220 kW (300 k)
Nový Focus RS se začne prodávat začátkem roku 2009. Za jeho vznikem stojí malý tým odborníků s velkým nadšením pro věc. Jejich práci řídil Jost Capito, Vehicle Line Director pro sportovní automobily společnosti Ford of Europe.
Pro příznivce sportovních vozů znamená tento nový model netrpělivě očekávaný návrat kultovní značky Ford RS. Půjde již o druhý FORD Focus s tímto mnohoslibným označením. Otevírá se tak další vzrušující kapitola více než čtyřicet let trvajícího příběhu, který začal v Německu na konci šedesátých let a nabral spád s příchodem modelu Escort RS 1600 v roce 1970.
Capito říká: „Chtěli jsme, aby byl nový FORD Focus RS skutečným sportovním automobilem – vozem pro nadšené řidiče, stejně jako jeho předchůdce i klasické modely Ford RS z let minulých. Zůstali jsme věrni základním principům filozofie RS. Výsledkem je vzrušující, nicméně dostupný sportovní automobil vhodný i pro každodenní provoz.“
Autentický styl Ford FOCUS RS
I když nehybně stojí na místě, vyzařuje nový Focus RS sílu, sportovní styl a jistotu hodnou nefalšovaného vozu Ford RS. Nepřehlédnutelné detaily sportovního stylingu ve spojení s řadou dílčích úprav udělují automobilu pevný, sebejistě „rozkročený“ postoj a slibují dramatické svezení.
Automobil je vyveden ve speciálním světle zeleném odstínu s metalickým efektem. Tato neobvyklá barva představuje moderní interpretaci laku „Le Mans Green“, který byl v sedmdesátých letech minulého století spjat s vozy Escort RS 1600. Se zářivou barvou exteriéru kontrastují sportovní detaily zdůrazněné leštěným „klavírovým“ lakem: pruh na přední hraně kapoty motoru, hluboké šachty integrovaných předních světlometů do mlhy a vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli směru.
Lemy předních i zadních blatníků narostly ještě více do šířky, protože se zvětšil i rozchod obou náprav, a totéž platí také pro nástavce bočních prahů. Nesmírný potenciál vozu připomínají rovněž trojúhelníkové ventilační otvory za předními blatníky, opatřené stylovým logem RS. Dvojice klasicky stylizovaných průduchů v kapotě motoru má samozřejmě i designový význam, zejména však pomáhá udržet správnou pracovní teplotu v motorovém prostoru.
Zcela nově navržený přední nárazník Fordu Focus RS je charakterizován rozměrným lichoběžníkovým otvorem pro přívod vzduchu, překrytým vyplétanou mřížkou. Tento prominentní prvek představuje nejnovější interpretaci „kinetického designu“ společnosti Ford a také zde nalezl uplatnění černý „klavírový“ lak. Nad mřížkou k sobě poutají pozornost výbojkové světlomety s chromovým efektem, které svým protaženým tvarem připomínají kočičí oči. Jejich siluetu vhodně zdůrazňuje černé lemování.
Nový zadní nárazník je opatřen funkčním Venturiho tunelem a také dvojicí malých otvorů v rozích, jejichž účelem je zdůraznit šířku automobilu. Po stranách černého difuzoru ční chromované koncovky výfuku.
Linie střechy Focusu RS přechází do speciálního, dvojdílného, zadního spoileru černé barvy, určeného výhradně pro verzi RS. Svým designem tento aerodynamický prvek odkazuje jak na slavné modely RS z let minulých, tak na úspěšný soutěžní speciál Focus RS WRC, který byl ostatně inspirací pro tento nový silniční model.
„Je pro nás nesmírně důležité, aby Focus RS na první pohled vypadal jako Focus – a zároveň aby bylo ihned jasné, že jde o provedení RS. Musí být individualistický, nezaměnitelný, ale přitom nesmí zastírat příbuzenský vztah s modelem Focus ST,“ vysvětlil Stefan Lamm, šéfdesignér exteriérů v evropském Fordu.
Sportovní interiér FORD FOCUS RS
Interiér vozu pokračuje ve stejném duchu jako jeho dramatická vnější podoba. Dominantním prvkem jsou sportovní sedadla Recaro s výrazným anatomickým tvarováním, speciálně navržená a vyrobená tak, aby poskytovala vynikající vedení těla i při temperamentní jízdě. Barva čalounění ladí s vnějším lakem karoserie, na exponovaných místech nechybí kůže a opěradla zdobí vyšitá loga „RS“ a „Recaro“.
Nezastupitelnou roli v dramatické sportovní atmosféře interiéru sehrávají barvy. Návrháři vycházeli ze stejných témat jako v případě modelu Focus ST, použili však ještě více barevných akcentů, kartáčovaného hliníku a sportovních detailů. Dokonce i zadní sedadla disponují zvýšenými bočnicemi a povrchovým čalouněním z mikrovlákna. Středovou konzolu zdobí stylový leštěný dekor s karbonovým efektem, zatímco na mnoha jiných místech našla uplatnění povrchová úprava připomínající kov: od výdechů ventilace přes kliky dveří, konzolu řadicí páky či ovladače až po prahové lišty s logem „RS“. S těmito světlými detaily kontrastuje černá stropní výplň, která podtrhuje sportovní, na řidiče zaměřenou atmosféru kokpitu.
I ty nejmenší detaily neustále připomínají řidiči, že sedí ve výjimečném provedení Fordu Focus – ať se již jedná o hlavici řadicí páky, sportovní tříramenný volant s logy „Ford“ a „RS“ nebo hliníkové pedály. Sportovní pracoviště řidiče doplňuje trojice přístrojů z Fordu Focus ST: ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla, teploměr oleje a tlakoměr oleje našly své místo pod společným krytem v horní části palubní desky a jsou natočeny směrem k řidiči.
Silné srdce RS
Srdcem zcela nového Fordu Focus RS je speciálně vyvinutá verze řadového pětiválce Duratec 2,5l, přeplňovaného turbodmychadlem. Motor byl výrazně přepracován s ohledem na požadované parametry. Cílové hodnoty jsou vskutku impozantní: výkon 220 kW (300 koní) a točivý moment 410 Nm.
Tohoto nárůstu nebylo dosaženo pouhým přeprogramováním řídicí jednotky motoru nebo zvýšením plnicího tlaku turbodmychadla. Inženýři pověření vývojem pohonné jednotky pro Focus RS vyvinuli nové vačkové hřídele, přepracovali hlavu válců a beze změn nenechali ani plnicí a sběrné potrubí.
Na vývoji nového Fordu Focus RS se stále pracuje a s uvedením na trh se počítá až v roce 2009, nicméně první testy jízdních výkonů vypadají velmi slibně: akcelerace z nuly na 100 km/h by měla trvat méně než šest sekund.
„Revoluce” v trakci
Při vývoji Fordu Focus RS se Capito a jeho tým zaměřili kromě jiného na odstranění problémů s trakcí, kterým někdy čelí velmi výkonné vozy s pohonem předních kol.
Díky řadě inovací, vyvinutých na základě zpětné vazby od majitelů dřívějších sportovních vozů Ford, dosáhli specialisté z vývojového týmu stanovených cílů v oblastech trakce, ovladatelnosti a citlivosti řízení i bez použití nákladného, těžkého a prostorově náročného pohonu všech čtyř kol.
Nový Ford Focus RS je vybaven inovativním předním zavěšením „RevoKnuckle“,
které potlačuje přenos točivého momentu do řízení, což nezřídka bývá Achillova pata silných vozů s předním pohonem. S tímto jevem se lze setkat při intenzivní akceleraci nebo v zatáčce s nerovným povrchem, když točivý moment na hnaných kolech zvítězí nad přilnavostí. Projevuje se jako náhlá otáčivá síla ve volantu a obzvláště patrný bývá u vozů se širokými pneumatikami a samosvorným diferenciálem.
Ve FORD Focusu RS spolupracuje systém RevoKnuckle se samosvorným diferenciálem Quaife, vybaveným funkcí samočinného přerozdělování točivého momentu. Specialisté oddělení Ford Team RS při jeho vývoji úzce spolupracovali s Centrem pokročilého výzkumu společnosti Ford, které sídlí v německém Aaachenu. RevoKnuckle sice zachovává jednoduchost vzpěry MacPherson, ale jisté změny v geometrii nápravy, zejména zmenšení tzv. stopy kol, oslabují přenos točivého momentu do řízení. (Stopa je vzdálenost průsečíku svislé osy pneumatiky se základnou od bodu, kde myšlená osa řízení protíná základnu.)
„Ford Focus představuje vynikající základ pro sportovní automobil. Je agilní, pohotový a přitom stabilní,“ vysvětlil Capito. „Dlouze jsme analyzovali, jak tyto kvality dále vylepšit pro potřeby sportovního modelu. Výsledky naší dosavadní práce jasně ukazují, že pro výkonný sportovní vůz s pohonem přední nápravy je ideálním řešením kombinace zavěšení RevoKnuckle a samosvorného diferenciálu Quaife.Důkladně jsme zvážili také možnost použití pohonu všech čtyř kol, který se pro takto silný automobil přímo nabízel. Správnou kombinací a pečlivým vyladěním těchto inovativních prvků jsme nicméně dosáhli ideální ovladatelnosti, trakce a výkonu i bez těžkého a komplikovaného pohonu 4x4.Výsledkem je lehká konstrukce, která zajistí takovou kombinaci silné trakce a precizního směrového vedení, jakou si u vozu s pohonem přední nápravy dosud nikdo nedokázal představit. Věříme, že jsme zvolili správně,“ uzavírá Capito.